English | Persian
  امروز: جمعه ٣٠ فروردین ١٤٠٣  
وبلاگ  |  زندگینامه  |  پیشینه کاری   |  پروژه کیش   |  دیدگاهها   |  فعالیتهای فرهنگی اجتماعی   وب سایت   لینک ها
 
     دكتر علي شريعتي 89/03/24

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

علی شریعتی با نام اصلی علی مزینانی (۳ آذر ۱۳۱۲ در روستای مزینان از توابع شهرستان سبزوار ، استان خراسان رضوی - ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در لندن) نویسنده، جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس و پژوهشگر دینی اهل ایران است. وی در نزد هواداران به معلم شهید دکتر شریعتی معروف است. شریعتی، محمدرضا حکیمی را به عنوان وصی خود جهت هرگونه دخل و تصرف در آثارش انتخاب می‌نماید.

علی شریعتی در سوم آذر سال ۱۳۱۲ در روستای کوچک و کویری کاهک از توابع مزینان در نزدیکی سبزوار زاده شد. پدرش محمد تقی شریعتی، موسس کانون نشر حقایق اسلام و مادرش زهرا امینی، زنی روستایی متواضع و حساس بود. پدر پدر بزرگ علی، ملاقربانعلی، معروف به آخوند حکیم، مردی فیلسوف و فقیه بود که در مدارس قدیم بخارا و مشهد و سبزوار تحصیل کرده و از شاگردان برگزیده ملاهادی سبزواری محسوب می‌شد.  شریعتی تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان ابن یمین در مشهد در سال ۱۳۱۹ آغاز کرد و به دنبال آن در سال ۱۳۲۵ وارد دبیرستان فردوسی مشهد شد. او پس از اتمام سیکل اول دبیرستان در سن شانزده سالگی؛ با هدف ادامه تحصیل وارد دانشسرای مقدماتی شد.

تحصیلات دانشگاهی

در جریان وقایع ۳۰ تیر سال ۱۳۳۱ اولین بازداشت او رخ داد و این اولین رویارویی او و نظام حکومتی بود. در تاریخ ۲۴ تیر سال ۱۳۳۷ با پوران شریعت‌رضوی همکلاسیش ازدواج کرد. شریعتی تحصیلات دانشگاهی خود را در مشهد گذراند و تحصیلات عالی خود را در مقطع دکتری در سال ۱۳۴۱ در فرانسه و در رشته ادبیات ادامه داد. در سال ۱۳۴۳ به ایران برگشت و در مرز دستگیر شد. حکم دستگیری از سوی ساواک بود و متعلق به ۲ سال پیش یعنی در هنگام خروج از ایران که به همان دلیل معلق مانده بود و در عین حال لازم‌الاجرا بود. بعد از بازداشت به زندان قزل‌قلعه در تهران منتقل شد. اوائل شهریور همان سال بعد از آزادی به مشهد برگشت.


 
نظرها

   . ،   .89/03/24
فعالیت‌های سیاسی-انتقادی
او تحت تاثیر سنتهای خانواده‌اش، بویژه افکار نوگرایانه پدرش محمدتقی شریعتی، قرار گرفت. پدربزرگش آخوند حکیم و عموی پدرش عادل نیشابوری از دانشمندان فقه، فلسفه و ادب به‌شمار می‌آمدند. پدرش «کانون نشر حقایق اسلامی» مشهد را بنیان نهاد و از مبتکرین و آغازگران جنبش نوین اسلامی به‌حساب می‌آید.

شریعتی از پیرامون به مرکز مبارزه وارد شد و به شاخه مشهد نهضت مقاومت ملی به رهبری سید محمود طالقانی مهندس مهدی بازرگان و یدالله سحابی پیوست. علی شریعتی یکی از سخنگویان و فعالان آتشین این نهضت علیه سلطه و استثمار غرب در ایران بود. فعالیتهای بیدارگرانه‌اش باعث دستگیری او در سال ۱۳۳۶ و انتقال فوری‌اش به زندان قزل‌قلعه در تهران به مدت هشت ماه شد.

پس از قبول شدن در بورس تحصیلی، علی شریعتی برای مدتی دست از فعالیتهای سیاسی کشید و برای ادامه تحصیلات عالیه به فرانسه رفت. او از این دوران برای مطالعه جدی و نیز فعالیت علنی سیاسی در راه احقاق حقوق بشر و آزادی دموکراتیک در ایران، بهره‌برداری خوبی کرد. وی اندکی پس از رسیدن به پاریس به گروه فعالان ایرانی نظیر ابراهیم یزدی، ابوالحسن بنی‌صدر، صادق قطب‌زاده و مصطفی چمران پیوست و در سال ۱۳۳۸ سازمانی بنام «نهضت آزادی ایران» (بخش خارج از کشور) بنیان گذاشته شد. حدود دو سال بعد شریعتی دو جبهه تحت نامهای جبهه ملی ایران در آمریکا و جبهه ملی ایران در اروپا را تأسیس کرد. در جریان کنگره جبهه ملی در ویس‌بادن (جمهوری آلمان فدرال) در اوت ۱۹۶۲، شریعتی با توجه به قدرت فکری و قلمی‌اش، بعنوان سردبیر روزنامه فارسی‌زبان جدیدالانتشار ایرانی در اروپا یعنی «ایران آزاد» انتخاب شد. اولین شماره این نشریه در ۱۵ نوامبر ۱۹۶۲ منتشر گردید. این نشریه دیدگاه‌های روشنفکران ایرانی خارج و نیز واقعیتهای مبارزات مردم ایران را منعکس می‌کرد.



   . ،   .89/03/24
تقابل شریعتی و روحانیت
شریعتی بارها تاكید كرد كه در اسلام بجای روحانی عالم دینی وجود دارد:«من، روحانیت را با علمای اسلامی یكی نمی‌گیرم، بلكه متضاد می‌بینم. در اسلام، ما دستگاهی، طبقه‌ای یا تیپی به نام روحانیت نداریم. این اصطلاح خیلی تازه‌است و مصداق آن هم نوظهور. در اسلام ما عالم داریم در برابر غیر عالم نه روحانی در برابر جسمانی...آقا روحانی است. یعنی مصرفش چیست؟ متفكر اسلامی است؟ نه. عالم اسلامی است؟ نه. سخنران اسلامی است؟ نه. نویسنده یا مترجم اسلامی است؟ نه. پس چیست؟ ایشان یكپارچه نور است، مقدس است. شخصیت دینی است. آبروی دین است»

مهندس بازرگان درباره ریشه‌های اختلاف شریعتی و روحانیت می‌نویسد:«روحانیت در همه ادیان و ادوار به دو دلیل با امثال دكتر شریعتی‌ها ناسازگاری دارد. یكی اینكه تجدد و نوآوری را منافی با اصالت و استحكام دین دانسته، می‌ترسند در مبانی و معتقدات مردم كه تا حدود زیادی بر تشریفات و تحجر و سنت‌ها و افكار كهن تكیه دارد، تزلزل حاصل شود و دلیل مهمترشان این است كه اصلا نمی‌خواهند هیچ فردی كه خارج از صنف و كسوت مقدس است وارد قلمروی واسطگی بین خدا و خلق خدا شود.»

این رویه شریعتی منجر به موضعگیری روحانیون بر علیه او شد. مرتضی انصاری قمی خواستار حبس و اعدام شریعتی شد. او به دولت، مردم و روحانیون هشدار داد: «در یك قرن اخیر، اسلام و تشیع هیچگاه دشمنی خطرناكتر و گستاخ‌تر از علی شریعتی به خود ندیده‌است.» ناصر مكارم شیرازی با چاپ مقاله‌ای در مجله مكتب اسلام و با عنوان «آیا شورا مبنای حكومت اسلامی است؟» نظر شریعتی را نادرست دانسته و استدلال كرده بود كه شیعه به انتخاب خلیفه بر اساس رای شور معتقد نیست و خلیفه را منتخب خدا و پیامبر می‌داند. تعدادی از طلاب قم نزد شهاب‌الدین نجفی مرعشی و شریعتمداری مراجعه و اظهار داشته‌اند كه دكتر علی شریعتی در یكی از سخنرانی‌هایش در حسینیه ارشاد منكر امام زمان شده و گفته‌است دعای ندبه سند معتبر ندارد و مرعشی گفت من دكتر شریعتی را نمی‌شناسم ولی اگر او چنین حرفی گفته باشد كافر است.

لازم به تذکر است که طرز فکر و برداشت آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای نسبت به شریعتی با بسیاری از علمای هم عصر وی متفاوت بود. وی در کتاب خود بنام فتاوی صحابی کبیر سلمان فارسی، کتاب «سلمان پاک» اثر مستشرق فرانسوی پروفسور لویی ماسینیون، ترجمه دکتر علی شریعتی را نقد نمود. در سال ۱۳۵۱، میرزا خلیل کمره‌ای نسخه‌ای از کتاب فتاوی صحابی کبیر سلمان فارسی را توسط فرزندش امیرحسین برای شریعتی ارسال داشت و ضمن تشکر از تحقیقات علمی شریعتی درباره تاریخ ادیان و اسلام، از او خواست که به ۱۹ نکته علمی در ترجمه کتاب سلمان پاک مراجعه و آنها را مورد بازنگری و تحقیق بیشتر قرار دهد.

با انتشار این فتاوی رسمی، حسینیه ارشاد در آبان ۱۳۵۱ تعطیل گردید. پس از تعطیلی ارشاد، فتاوی مذهبی علیه ارشاد و شریعتی به شدت گسترش یافت. شریعتی نهایتا به‌دلیل دستگیری پدرش، در تیرماه ۱۳۵۲ خود را تسلیم كرد و زندانی شد. پس از دستگیری وی محمد بهشتی، سید هادی خامنه‌ای و چند نفر از طلاب قم در منزل مرتضی مطهری حضور داشتند که مطهری ضمن انتقاد از شریعتی گفت صرفنظر از افكار نادرست وی و غرور و اشتباهاتش، ضربه جبران ناپذیری بر هماهنگی روحانیت و طبقه تحصیلكرده زد و آنها را نسبت بهم سخت بدبین نمود و احساسات جمعی از جوانان خام را علیه روحانیون برانگیخت. ابوالحسن قزوینی در پاسخ به استفتایی نوشت:«هرچند مدتی است كسالت دارم و قادر بر مطالعه نیستم، ولی نظر به مطالعه اجمالی، كتب مذكور مطابق با مذهب تشیع نمی‌باشد و انكار خاتمیت و انكار ضروری دین اسلام است.» علامه سید محمدحسین طباطبایی در پاسخ به استفتایی نوشت:«اینجانب نوشته‌های دكتر شریعتی را هرگز تصدیق نكرده، نوع مطالب ایشان اشتباه و طبق مدارك دینی‌اسلامی غیرقابل قبول است.» سید كاظم مرعشی هم در پاسخ به استفتایی دیگر خرید و فروش كتب شریعتی را حرام دانست. همچنین سید علی اصفهانی اعلام كرد:«نوشتجات نامبرده مشتمل بر اباطیل گوناگون است»

صدور فتواها علیه شریعتی تا پس از مرگ وی ادامه داشت و در این زمان آیات عظام خویی، مرعشی نجفی، شاهرودی،عبدالله شیرازی، مالك حسینی، علی نمازی و... فتاوی مشابهی علیه شریعتی صادر كردند. در این زمان تلاشهایی هم شد كه فتوایی له یا علیه شریعتی از خمینی صادر شود لیكن وی در این‌باره همواره سكوت كرد. محمد یزدی در خاطرات خود از جلسه مدرسین قم پیش از انقلاب برای تصمیم‌گیری درباره شریعتی می‌نویسد: «جلسه مزبور در منزل نوری همدانی تشكیل شده بود و بحث به مرز كفر و ایمان رسیده بود. پس از شور و مشورت، آقایان به این نتیجه رسیدند كه اعلام كفر در مورد شریعتی بازتاب خوبی ندارد و در كل به مصلحت اسلام و مسلمین نیست...آقای مصباح یزدی در آن ماجرا قائل به دیدگاه خاصی بودند و بقیه اعضای جامعه در برابر ایشان قرار داشتند.» به این ترتیب بخشی از روحانیون نزدیك به خمینی نیز كه بعدها وارد حكومت جمهوری اسلامی شدند، تنها به دلیل مصلحت از اعلام كفر شریعتی خودداری كرده بودند. مرتضی مطهری در نامه‌ای در آستانه انقلاب اسلامی به روح الله خمینی می‌نویسد:

« كوچك‌ترین گناه این مرد بدنام كردن روحانیت است. او همكاری روحانیت با دستگاه‌های ظلم و جور علیه توده مردم را به صورت یك اصل كلی اجتماعی درآورد و مدعی شد كه ملك و مالك و ملا و به تعبیر دیگر تیغ و طلا و تسبیح همیشه در كنار هم بوده و یك مقصد داشته‌اند. »






   . ،   .89/03/24
زندگی مخفیانه
شریعتی از آبان ماه ۱۳۵۱ تا تیر ماه ۱۳۵۲ به زندگی مخفی خود روی آورد. ساواک به دنبال او بود و از تعطیلی حسینیه ارشاد به بعد، متن سخنرانی‌های شریعتی با اسم مستعار به چاپ می‌رسید. در تیر ماه ۱۳۵۲، علی شریعتی در نیمه شب به خانه‌اش مراجعه کرد و دو روز بعد به شهربانی مراجعه کرد و خودش را معرفی کرد. بعد از آن روز به مدت ۱۸ ماه به انفرادی رفت.




   . ،   .89/03/24
مهاجرت از ایران
فوت
وی در ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در حالیکه سه هفته از سفرش به انگلستان می‌گذشت، در ساوتهمپتون به طرز مشکوکی از دنیا رفت. دلیل رسمی مرگ وی حمله قلبی اعلام شد.دکتر شریعتی وصیت کرده بود که وی را در حرم امام هشتم شیعیان امام رضا (علیه السلام) در مشهد دفن کنند، اما به علت اوضاع ایران در زمان شاه نمی توانستند ایشان را به ایران بیاورند بنابراین از آنجا که وی علاقه بسیاری به حضرت زینب(س) داشت در حرم حضرت زینب(س)، دختر امام حسین، در شهر دمشق به خاک سپرده شد.



   . ،   .89/03/24
اندیشه‌ها
شریعتی یکی از متفکران مسلمان بود و در عین حال، رویکردی نقادانه نسبت به برخی از باورهای مذهبی داشت. او به‌طور خاص، تشیع صفوی را مظهر سنت مسخ شده می‌داند و آن را توام با اسارت‌پذیری، خرافه، تقلید و جبرگرایی معرفی می‌کرد.وی همچنین از نگاه سطحی به مدرنیته نیز انتقاد می‌کرد و معتقد بود که راه پیشرفت و ترقی ملت‌های شرقی، متفاوت از راهی است که غرب پیموده‌است. البته استفاده آگاهانه از تجربیات مدرنیته در غرب، مورد پذیرش شریعتی قرار داشت.



   فهرست آثار علی شریعتی ،   .89/03/24
فهرست مندرجات
۱ کتابهای منتشر شده بوسیله بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی
۲ کتابهای منتشره بوسیله مؤسسه حسینیه ارشاد
۳ سخنرانیها و درسها که بصورت صوتی موجود است
۳.۱ محل سخنرانی و درس در تالار حسینیه ارشاد
۴ سخنرانی‌های علی شریعتی در دانشگاهها که بصورت نوار، کتاب یا پلی‌کپی
۵ سخنرانیهای دکتر شریعتی در سفر مکه بهمراه کاروان حسینیه ارشاد و سایر مؤسسات
۶ دروس علی شریعتی در دانشگاه مشهد از سال ۴۵ – ۵۰
۷ کتابهایی که بوسیله علی شریعتی نوشته و چاپ و منتشر شده‌است
۸ سایر آثار
۸.۱ اسامی ترجمه‌های خطی یا چاپ‌شده که بوسیله دکتر شریعتی ترجمه شده‌است
۸.۲ نوشته خطی علی شریعتی
۸.۳ نوشته‌ها و ترجمه‌های پراکنده که بصورت پلی‌کپی جمع‌اوردی شده‌است
۸.۴ مقدمه بر کتب و مقاله‌ها
۸.۵ مقالات در روزنامه‌ها و مجلات داخل کشور
۸.۶ کتابهای غیر فارسی علی شریعتی
۸.۷ نامه‌ها
۸.۸ مقالات در نشریات خارجی بزبان فارسی و خارجی
۹ منابع



   . ،   .89/03/24
کتابهای منتشر شده بوسیله بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی
این بنیاد سعی کرده‌است کلیه آثار اعم از گفته‌ها، نوشته‌های منتشر شده و منتشر ناشده معلم شهید دکتر علی شریعتی را به روشی دقیق، با در نظر گرفتن کلیهٔ تصحیحات و تجدیدنظرهای وی و با پرهیز از هرگونه دخل و تصرف تدوین و چاپ نماید. در این مجموعه آثار کوشش شده‌است که تمامی مطالب مربوط به یک موضوع - که قبلاً در جزوه‌های کوچک و متوسط پراکنده بود - در یک یا چند مجلد با عنوان واحد طبع و نشر گردند. این کار در واقع خواست معلم شهید بوده‌است. (ر.ک. به وصیت وی در مجموعه آثار ش.۱)

با مخاطب‌های آشنا
خودسازی انقلابی
ابوذر
بازگشت
ما و اقبال
تحلیلی از مناسک حج
شیعه
نیایش
تشیع علوی و تشیع صفوی
جهت‌گیری طبقاتی در اسلام
تاریخ تمدن جلد۱
تاریخ تمدن جلد۲
هبوط در کویر
تاریخ و شناخت ادیان جلد ۱
تاریخ و شناخت ادیان جلد ۲
اسلام‌شناسی۱ درس‌های حسینهٔ ارشاد
اسلام‌شناسی۲ درس‌های حسینهٔ ارشاد
اسلام‌شناسی۳ درس‌های حسینهٔ ارشاد
حسین وارث آدم
چه باید کرد؟
زن
مذهب، علیه مذهب
جهان‌بینی و ایدئولوژی
انسان
انسان بی‌خود
علی
بازشناسی هویت ایرانی- اسلامی
روش شناخت اسلام
میعاد با ابراهیم
اسلام‌شناسی
ویژگی‌های قرون جدید
هنر
گفتگوهای تنهایی (دو جلد)
نامه‌ها
آثار گونه‌گون (دو جلد)
آثار جوانی (دو جلد)



   . ،   .89/03/24
کتابهای منتشره بوسیله مؤسسه حسینیه ارشاد
درس تاریخ ادیان (از درس ۱ تا درس ۱۴)
درس اسلام‌شناسی (۱ و ۲)
درس اسلام‌شناسی (۳ و ۴)
درس اسلام‌شناسی (۵ و ۶)
درس اسلام‌شناسی (۷)
درس اسلام‌شناسی (۸ و ۹)
درس اسلام‌شناسی (۱۰)
درس اسلام‌شناسی (۱۱)
از کجا آغاز کنیم؟
فاطمه، فاطمه‌است
چه باید کرد؟
شهادت
آری، اینچنین بود برادر
تشیع علوی و تشیع صفوی (چاپ اول)
تشیع علوی و تشیع صفوی (چاپ دوم)
روش شناخت اسلام
امت و امامت
یکبار دیگر ابوذر (مقدمه نمایشنامه ابوذر)
نقش انقلابی یاد و یادآوران
حسین وارث آدم
مسئولیت شیعه بودن
فلسفه نیایش
انتظار مذهب اعتراض
یک، جلوش تا بی‌نهایت صفرها
پدر، مادر، ما متهمیم
علی، مکتب، وحدت و عدالت.
کنگره بزرگداشت اقبال
میزگرد پاسخ بسئولات و انتقادات (۲ جلد)
فرهنگ و ایدئولوژی
حج
تشیع سرخ (مقدمه‌ای بر نمایش سربداران)
سیمای محمد
قاسطین، مارقین، ناکثین
فرهنگ و ایدئولوژی



   . ،   .89/03/24
سخنرانیها و درسها که بصورت صوتی موجود است
محل سخنرانی و درس در تالار حسینیه ارشاد
تاریخ ادیان (از درس ۱ الی ۱۴)
اسلام‌شناسی (از درس ۱۵ الی آخر)
نگاهی به تاریخ فردا ۲۰/۷/۴۸
نسل نو مسلمان ۳/۸/۴۷
روش شناخت اسلام ۹/۸/۴۷
علی(ع) حقیقتی بر گونه اساطیر ۱۵/۱۲/۴۷
علی(ع) حقیقتی بر گونه اساطیر ۱۶/۱۲/۴۷
امت و امامت در جامعه‌شناسی ۱۱/۱/۴۸
امت و امامت در جامعه‌شناسی ۱۲/۱/۴۸
امت و امامت در جامعه‌شناسی ۱۳/۱/۴۸
امت و امامت در جامعه‌شناسی ۱۴/۱/۴۸
متمدن و متجدد ۱۹/۲/۴۸
علی تنهاست ۱۱/۹/۴۸
علی(ع) و حیات با روش پس‌ازمرگ ۱۲/۹/۴۸
علی(ع) و حیات با روش پس‌ازمرگ ۱۳/۹/۴۸
علی(ع) و حیات با روش پس‌ازمرگ ۱۴/۹/۴۸
علی انسان تمام ۲۰/۹/۴۸
میعاد با ابراهیم ۲۸/۱۲/۴۸
میعاد با ابراهیم ۲۹/۱۲/۴۸
میعاد با ابراهیم ۱/۱/۴۹
میعاد با ابراهیم ۲/۱/۴۹
نیایش ۱۳/۱/۴۹
تاریخ و ارزش آن در اسلام ۱۵/۵/۴۹
مذهب علیه مذهب ۲۲/۵/۴۹
مذهب علیه مذهب ۲۳/۵/۴۹
روشنفکر و مسئولیت آن در جامعه ۳۰/۵/۴۹
روشنفکر و مسئولیت آن در جامعه ۳۱/۵/۴۹
فلسفه تاریخ در اسلام (در ادیان ابراهیمی) ۱/۶/۴۹
اجرای برنامه در مسجد الجواد (تاریخ در اسلام) ۱۴/۱۲/۴۹
فاطمه، فاطمه‌است ۱۵/۴/۵۰
انتظار مذهب اعتراض ۸/۸/۵۰
تشیع علوی و تشیع صفوی ۹/۸/۵۰
مسئولیت شیعه بودن ۱۵/۸/۵۰
سال فداکاری در راه مکتب ۱۶/۸/۵۰
چه نیازی به علی؟ ۱۷/۸/۵۰
آری اینچنین بود ای برادر ۱۸/۸/۵۰
علی بنیانگذار وحدت ۱۹/۸/۵۰
پدر، مادر، ما متهمیم ۲۰/۸/۵۰
از کجا آغاز کنیم ۱/۹/۵۰
شهادت (تاسوعا) ۶/۱۲/۵۰
حسین وارث آدم (عاشورا) ۷/۱۲/۵۰
پس از شهادت (مسجد نارمک) ۷/۱۲/۵۰
نقش انقلابی یاد و یادآوران در تاریخ تشیع ۲۱/۶/۵۱
قرن ما در جستجوی علی(ع) ۳/۶/۵۱
زیباترین روح پرستنده ۲۲/۶/۵۱
قسمت اول سمینار (ایام فاطمیه) ۲۲/۴/۵۱
قسمت دوم سمینار ۲۳/۴/۵۱
قسمت سوم سمینار ۲۴/۴/۵۱
قسمت چهارم سمینار
قسمت پنجم سمینار
هجرت و تمدن (۲ قسمت)
تشیع سرخ (سخنی در مورد نمایشنامه سربداران)
مقدمه‌ای بر نمایشنامه ابوذر
پاسخ به سئولات مربوط به درس‌ها
یک حزب تمام (۲ شب)
پیروان علی و رنجهایشان ۴/۸/۵۱
سوره روم پیام امید به روشنفکر مسئول ۵/۸/۵۱
قاسطین، مارقین، ناکثین ۷/۸/۵۱
اسلام در آمریکا (به همراه دکتر پرتوماه)
دائره‌المعارف شیعه مقدمه بر کنفرانس آقای حسن‌الامین
علی اگر می‌گفت: آری
علی، یک روح در چند بعد (سه جلسه)
پیروزی در شکست
ماشین در اسارت ماشینیسم
استحمار
قصه حسن و محبوبه



   . ،   .89/03/24
سخنرانی‌های علی شریعتی در دانشگاهها که بصورت نوار، کتاب یا پلی‌کپی
از کجا آغاز کنیم؟ (دانشگاه آریامهر)
ماشین در اسارت ماشینیسم (دانشکده پلی‌تکنیک)
جامعه‌شناسی شرک (دانشکده ادبیات تهران)
انقلاب در ارزشها (دانشکده ادبیات تهران)
ریشه‌های اقتصادی – طبقاتی رنسانس (مدرسه عالی بازرگانی)
متدلوژی علم (مدرسه عالی بازرگانی)
علم یا استولاستیک جدید (دانشکده پزشکی تهران)
انسان و تاریخ (دانشکده فنی تهران)
چهار زندان انسان (مدرسه عالی علوم تربیتی)
اگزیستانسیالیسم (دانشکده ملی)
علل انحطاط مذاهب (دانشگاه ملی)
استانداردهای ثابت در تعلیم و تربیت (دانشسرایعالی سپاه بهداشت)
استحمار (مدرسه عالی دختران – ۲ سخنرانی)
انتظار مذهب اعتراض (گفتگوی با دانشجویان دانشکده نفت آبادان)
استخراج و تصفیه منابع فرهنگی (دانشکده نفت)
جهان‌بینی (دانشکده نفت آبادان)
مخروط فرهنگ‌شناسی (دانشکده نفت آبادان)
فرهنگ و ایدئولوژی (دانشسرایعالی تهران)
ایمان در علم (دانشگاه مشهد – تالار رازی)
میعاد با ابراهیم (دانشگاه مشهد – تالار رازی)
هنر در انتظار موعود (دانشگاه مشهد – تالار رازی)
سخنرانی در انجمن کتاب دانشگاه مشهد تحت عنوان: کتاب
انسان دیروز و انسان امروز (دانشگاه مشهد – دانشکده علوم)
بازگشت به خویشتن (دانشگاه جندیشاپور – اهواز)
نیازهای انسان امروز (دانشگاه جندیشاپور – اهواز)
انسان بی‌خود (دانشکده ادبیات – دانشگاه تهران)
روح جدید علم (دانشگاه صنعتی آریامهر)
خدا در خانه یک کنیز (فلسفه حج) دانشگاه مشهد
اومانیسم در قصد خلقت آدم (انتروپولوژی فلسفی دانشکده نفت آبادان)
چهار زندان انسان (دانشکده نفت آبادان)
ایدئولوژی (دانشکده نفت آبادان)
رسالت روشنفکر برای ساختن جامعه (دانشکده نفت)
تأمل در خویش



   . ،   .89/03/24
سخنرانیهای دکتر شریعتی در سفر مکه بهمراه کاروان حسینیه ارشاد و سایر مؤسسات
پس از شهادت (مسجد جامع نارمک ۷/۱۲/۵۰)
اجرای برنامه در مسجد الجواد (۱۴/۱۲/۴۹) تاریخ در اسلام
تمدن و تجدد (دبیرستان مهستی مشهد – سرپرست و مسئول هاشم منتجمی)
مجموعه سخنرانیها در سفر مکه سال ۴۸ به همراه کاروان ارشاد
مجموعه سخنرانیها در سفر مکه سال ۴۹ به همراه کاروان ارشاد
مجموعه سخنرانیها در سفر مکه سال ۵۰ به همراه کاروان ارشاد
بیعت و وصالت (دموکراسی و رهبری انقلابی) (کانون مهندسین تهران)
[ویرایش] دروس علی شریعتی در دانشگاه مشهد از سال ۴۵ – ۵۰
تاریخ اسلام (سال ۷-۱۳۴۶ دانشکده ادبیات)
درسهای تاریخ ادیان (سه دور – دانشکده ادبیات)
درس تاریخ تمدن (چهار دوره شامل، جهان‌بینی و محیط نگاه زرد کنفرانس خام خاکپور – دیالک تیک)
تاریخ قرون جدید (سه سال تدریس‌شده در سه جلد)
قرون جدید (یک جلد بوسیله دانشجویان از نوار پیاده‌شده)
«جهان در آستانه بعثت» فصل اول ایران (درس‌های دانشکده ادبیات در فصول مختلف
سیانتیسم (علم‌پرستی) و پیدایش طبقه روشنفکر «قرون جدید» از رنسانس تا ۱۹۶۴
رنسانس و تاریخ اروپا از پایان قرون وسطی تا ۱۶۶۰ (سال سوم رشته تاریخ ۶-۱۳۴۵
درس «فلسفه و معارف اسلامی»
جامعه‌شناسی مکتب و آثار آلبرکامو بعنوان شاگرد لوکوس (دانشکده ادبیات)
انسان در تمدن جدید (درسهای تاریخ تمدن – ادبیات)
مکتب‌ها و نظرهای گوناگون در باب تاریخ (پلی‌کپی سال ۴۶ درس فلسفه تاریخ – دانشکده ادبیات)
دین و سرگذشتش (جلد دوم تاریخ ادیان – ادبیات)
پس از پیغمبر (پلی‌کپی – ادبیات – درس اسلام‌شناسی)
فلسفه تاریخ (دانشکده ادبیات – رشته تاریخ – دو دوره)
تاریخ کشورهای مجاور (روسیه – عراق – ترکیه – پاکستان و دانشکده ادبیات – یکسال) توضیح: درس پاکستان کنفرانس آقای منشی‌زاده‌است که بوسیله دکتر تصحیح شده‌است و کامل و بنام منشی‌زاده چاپ شده.
تاریخ عقاید سیاسی و اقتصادی (سال ۴۵/۴۶ – دانشکده ادبیات سال چهارم)
تاریخ ایران پس از اسلام (دانشکده ادبیات یکسال)
تاریخ علم (دانشکده علوم)
پیروزی پس از شکست



   . ،   .89/03/24
کتابهایی که بوسیله علی شریعتی نوشته و چاپ و منتشر شده‌است
تاریخچه تکامل فلسفه (جزوه اول مکتب واسطه) (ناشر کانون نشر حقایق اسلامی – مشهد ۱۳۲۴)
مکتب رابطه (مجموعه جزوات) (ناشر کانون نشر حقایق اسلامی – مشهد ۱۳۳۴)
خراسان (سازمان جلب سیاحان – ۱۳۴۵)
اسلام‌شناسی (شرکت انتشار)
کویر (شرکت انتشار)
انسان و اسلام (مجموعه کنفرانسها در دانشکده نفت آبادان – ناشر شرکت انتشار)
بازگشت به خویشتن
توحید، فلسفه اخلاق



   . ،   .89/03/24
سایر آثار
اسامی ترجمه‌های خطی یا چاپ‌شده که بوسیله دکتر شریعتی ترجمه شده‌است
نمونه‌های عالی اخلاقی در اسلام است نه در بحمدون (ترجمه از کاشف‌الغطاء – چاپ دوم تبریز ۱۳۳۴ چاپ اول کانون نشر حقایق اسلامی مشهد).
بیان‌الادیان (متن کامل همراه با باب پنجم تصحیح انتقادی)
در نقد ادب (نوشته دکتر مندور)
نیایش (دکتر الکسیس کارل)
ابوذر غفاری (عبدالحمید جوده‌السحار)
سلمان پاک (پرفسور ماسینیون)
ادبیات چیست (ژان‌پل سارتر)
نفرین‌شدگان زمین (مغضومین زمین) (نوشته فرانتزفانون)
سال پنجم انقلاب الخزایری (فرانتزفانون)
منحنی زندگی حلاج (پروفسور ماسینیون)



   . ،   .89/03/24
نوشته خطی علی شریعتی
رنج بودن! (قصه خلقت انسان) (بوسیله ناشری بنام زهدائی در مشهد چاپ شده)
کامپیوتر
خداحافظ شهر شهادت
توتم‌پرستی
سر سید احمد خان
یک‌ماه پابه‌پای پیغمبر
زیربنای توحید
رساله تحقیقی برای وزارت علوم (مکتب)
انقلاب شیعی سربداریه
مقاله‌ای درباره دلایل کشف آمریکا بوسیله مسلمانان اشبیلیه
آیا مسلمانان پیش از کریستف کلمب آمریکا را کشف کرده‌اند؟ (مجله فرهنگ ۱۳۳۶)



   . ،   .89/03/24
نوشته‌ها و ترجمه‌های پراکنده که بصورت پلی‌کپی جمع‌اوردی شده‌است
هنر در انتظار موعود (کنفرانس دانشگاه مشهد)
ترجمه شعر چیست سارتر (قسمتی از ادبیات چیست؟)
مذهب علیه مذهب
علم و اسکولاستیک جدید (کنفرانس دانشکده پزشکی تهران)
تاریخ ادیان (نشریه پلی‌تکنیک)
چگونه باید امروز زن روز بودن (دست‌نویس)
الیناسیون
مبانی مسئولیت در انسان



   . ،   .89/03/24
مقدمه بر کتب و مقاله‌ها
مقدمه بر کتاب حجربن‌عدی (حسن اکبری)
مقاله مناسک (گاهنامه آنزمان، اینزمان)
انسان بی‌خود (کتاب انسان و جهان چاپ شرکت انتشار)
مقاله از هجرت تا وفات (کتاب محمد خاتم پیامبران – جلد اول – چاپ ارشاد)



   . ،   .89/03/24
مقالات در روزنامه‌ها و مجلات داخل کشور
سنگی از فلاخن دوست (مجله فردوسی سال ۴۹ – ۹ شهریور – شماره ۹۷۷)
درباره صهیونیسم (۲۶/۹/۵۲) (در پاسخ مقاله ضدصهیونیسم و ضدامپریالیسم در شرق نوشته داریوش آشوری – مجله فردوسی ۲۰ تیرماه ۴۶)
شعر چیست سارتر (قسمتی از ادبیات چیست؟ روزنامه هیرمند – شماره ۲ – ۱۳۴۶ – مشهد)
شماره ششم مجله فرهنگ (خراسان ۱۳۳۷) (مقاله من فکر می‌کنم پس هستم...)
ترجمه بدبینی و خوشبختی (مجله آستان قدس سال ۴۰ به‌همراه نامه‌ای به محمدتقی شریعتی)
مقاله تاین‌بی و تاریخ (سال ۱۳۳۶ – روزنامه خراسان) مشهد.
مجله پیام – نشریه دانشجویان دانشکده نفت آبادان (مصاحبه‌ای درباره الجزایر).



   . ،   .89/03/24
کتابهای غیر فارسی علی شریعتی
(چاپ عکس پاریس)
(گفتگوی علمی باگیور در زندان سیته پاریس چاپ ۱۹۶۵ توگو)
(ترجمه نسخه خطی «فضائل بلخ» پاریس ۱۹۶۲)
(ژان‌پل سارتر – پاریس شماره اول – دوره آدم – نامه پارسی)
«کنفرانسهای دکتر شریعتی و آقای cande در کلیسای ژوزیثت‌های پاریس با مقدمه پدر ستیف p.setif مسئول مؤسسه تحقیقات آزاد بین‌الملل و بین‌المذاهب کلیسای مزبور».
سیمای محمد
(مقدمه بر کتاب «سرور جهشها» محمدرضا حکیمی چاپ شرکت انتشار)



   . ،   .89/03/24
نامه‌ها
نامه دکتر به پسرش احسان
نامه دکتر به پدرش استاد شریعتی
نامه دکتر به پرویز خرسند
نامه‌های فرانتزفانون به دکتر شریعتی (خانم زهره دریف در تونس مکاتبات فانون را زیر چاپ دارد.)
نامه دکتر به مؤسسه ارشاد
نامه دکتر به آقای سید ابراهیم میلانی



   . ،   .89/03/24
مقالات در نشریات خارجی بزبان فارسی و خارجی
به کجا تکیه کنیم؟ (مقالات علمی چاپ پاریس ۱۹۶۱ – جمله پارسی)
ترجمه ادبیات چیست؟ سارتر (منتشر شده در اروپا – سال ۱۹۵۶)
مقدمه شعر چیست سارتر – ترجمه شریفی (نامه پارسی ۱۹۶۱، پاریس)
آخرین صفحه (مغضوبین زمین – مجله دانشجویان ایرانی سال ۱۹۶۱)
مجموعه مقالات در روزنامه المجاهد الجزایر
مرگ فرانتزفانون (پاریس ۱۹۶۲)
الامه فی‌الاسلام (کنفرانسی برای موتمر اسلامی مکه در ۱۳۴۸ که به جای ایراد آنرا چاپ کردند (مجله رابطه العالم‌الاسلامی)
(با همکاری چهار قمقی از هند و چین سابق – برزیل، لبنان، و جزیره مدریس)



   . ،   .89/03/24
منابع
وبگاه دکتر علی شریعتی
وبگاه تاریخ ما، دکتر علی شریعتی
علی شریعتی



   ؟ ،   ؟؟89/03/25

شريعتي و دموكراسي

شریعتی: «من دموکراسی را با آنکه مترقی‌ترین شکل حکومت می‌دانم و حتی اسلامی‌ترین شکل، ولی در جامعه‌ی قبایلی، بودن آن را غیرممکن می‌دانم و معتقدم که طی یک دوره‌ی رهبری متعهد انقلابی باید جامعه‌ی متمدن دموکراتیک ساخته می‌شد سپس ….» («ما و اقبال»، م. آ.، ۵، ص ۴۸).





   ؟ ،   ؟؟89/03/25

جملات واقعا" زيبا از شريعتي :

کبوتری شروع به معاشرت با کلاغ ها می کند پرهایش سفید می ماند، ولی قلبش سیاه میشود


--------------------------------------------------------------------------------

دوست داشتن کسی که لایق دوست داشتن نیست اسراف محبت است


--------------------------------------------------------------------------------

دل های بزرگ و احساس های بلند، عشق های زیبا و پرشکوه می آفرینند


--------------------------------------------------------------------------------

به سه چیز تکیه نکن ، غرور، دروغ و عشق.آدم با غرور می تازد،با دروغ می بازد و با عشق می میرد


--------------------------------------------------------------------------------

اما چه رنجی است لذت ها را تنها بردن و چه زشت است زیبایی ها را تنها دیدن و چه بدبختی آزاردهنده ای است تنها خوشبخت بودن! در بهشت تنها بودن سخت تر از کویر است


--------------------------------------------------------------------------------

اکنون تو با مرگ رفته ای و من اینجا تنها به این امید دم میزنم که با هر نفس گامی به تو نزدیک تر میشوم . این زندگی من است


--------------------------------------------------------------------------------

وقتی خواستم زندگی کنم، راهم را بستند.وقتی خواستم ستایش کنم، گفتند خرافات است.وقتی خواستم عاشق شوم گفتند دروغ است.وقتی خواستم گریستن، گفتند دروغ است.وقتی خواستم خندیدن، گفتند دیوانه است.دنیا را نگه دارید، میخواهم پیاده شوم


--------------------------------------------------------------------------------




   الهام ،   طهران89/04/02

درست است كه انساي بزرگي را از دست داديم كه اكنون بايد بارهاو بارها كلام و رفتار آنها را به يكديگر گوشزد كنيم و يا مثل مهندس يزدان پناه عزيزم زمانيكه حتي رانندگي مي كنيم به CDشريعتي گوش دهيم...........

اما چه بسيار زندگاني هستند كه قدرشان دانسته نمي شود ، آن ها شريعتي هاي زنده اي هستند كه در حال نابودي اند ..


...
مرعشي عزيز، شايد اكنون كه جسمت را به بند كشيده اند و از نامهرباني ها رنجيده اي؛ فردا روز نامت را آزاد و جاويد بيابي و مي دانم كه تاريخ نام تو را از قلم نخواهد انداخت ...

به تاريخ ايمان داشته باش..



   . ،   .89/08/25
قسمت هایی از دعای عرفه امام حسین (ع) به قلم دکتر علی شریعتی

اگر به فرض که هیچ دلیلی بر حقانیت و صلاحیت امام حسین (ع) نباشد , بعد آدم یک بار دعای عرفه بخواند, می شود به "حسین" ایمان نیاورد؟ نشناسدش؟ عاشقش نشود؟دیوانه اش نشود؟ آیا چنین چیزی امکان دارد؟ یک بار بخوانید، عاشق می شوید...

حمد و سپاس خدایی را سزاست که تیر حتمی قضایش را هیچ سپری نمی شکند و لطف و محبت و هدایتش را هیچ مانعی باز نمی دارد و هیچ آفریده ای به پای شباهت مخلوقات او نمی رسد.
حهل و نادانی من و عصیان و گستاخی من تو را باز نداشت از اینکه راهنمایی ام کنی به سوی صراط قربتت و موفقم گردانی به آنچه رضا و خوشنودی توست.

پس
هر گاه که تو را خواندم پاسخم گفتی .
هر چه از تو خواستم عنایتم فرمودی.
هرگاه اطاعتت کردم قدردانی و تشکر کردی.
و هر زمان که شکرت را بر جا آوردم بر نعمت هایم افزودی.
و اینها همه چیست؟
جز نعمت تمام و کمال و احسان بی پایان تو؟!

من کدام یک از نعمت های تو را می توانم بشمارم یا حتی به یاد آورم و به خاطر سپارم؟
خدایا!الطاف خفیه ات و مهربانی های پنهانی ات بیشتر و پیشتر از نعمتها ی آشکار توست.
خدایا!من را آزرمناک خویش قرار ده آن سان که انگار میبینمت.
من را آنگونه حیامند کن که گویی حضور عزیزت را احساس می کنم.

خدایا!
من را با تقوای خودت سعادتمند گردان.
و با مرکب نافرمانی ات به وادی شقاوت و بد بختی ام مکشان.
در قضایت خیرم را بخواه.
و قدرت برکاتت را بر من فرو ریز تا آنجا که تاخیر را در تعجیل های تو و تعجیل را در تاخیر های تو نپسندم.
آنچه را که پیش می اندازی دلم هوای تاخیرش را نکند.
و آنچه را که بازپس می نهی من را به شکوه و گلایه نکشاند.

پروردگار من!
من را از هول و هراس های دنیا و غم واندوه های آخرت رهایی ببخش.
و من را از شر آنان که در زمین ستم می کنند در امان بدار.

خدایا!
به که واگذارم می کنی؟
به سوی که می فرستی ام؟
به سوی آشنایان و نزدیکان؟تا از من ببرند و روی برگردانند.
یا به سوی غریبان و غریبه گان تا گره در ابرو بیافکنند و مرا از خویش برانند؟
یا به سوی آنان که ضعف مرا می خواهند و خواری ام را طلب می کنند؟
من به سوی دیگران دست دراز کنم؟در حالی که خدای من تویی و تویی کارساز و زمامدار من.
ای توشه و توان سختی هایم!

ای همدم تنهایی هایم!
ای فریاد رس غم وغصه هایم!
ای ولی نعمت هایم!

ای پشت و پناهم در هجوم بی رحم مشکلات!
ای مونس و مامن و یاورم در کنج عزلت و تنهایی و بی کسی!
ای تنها امید و پناهگاهم در محاصره ی اندوه و غربت و خستگی!
ای کسی که هر چه دارم از توست و از کرامت بی انتهای تو!
تو پناهگاه منی!

تو کهف منی!
تو مامن منی!
وقتی که راه ها و مذهب ها با همه ی فراخی شان مرا به عجز می کشانند و زمین با همه ی وسعتش بر من تنگی می کند و ...........
اگرنبود رحمت تو بی تردید من از هلاک شدگان بودم.
و اگر نبود محبت تو بی شک سقوط و نا بودی تنها پیشروی من میشد.
ای زنده!
ای معنای حیات! زمانی که هیچ زنده ای در وجود نبوده است.
ای آنکه :
با خوبی و احسانش خود را به من نشان داد.
و من با بدی ها و عصیانم در مقابلش ظاهر شدم.
ای آنکه:
در بیماری خواندمش و شفایم داد.
در جهل خواندمش و شناختم عنایت کرد.
در تنهایی صدایش کردم و جمعیتم بخشید.
در غربت طلبیدمش و به وطن بازم گرداند.
در فقر خواستمش و غنایم بخشید.
من آنم که بدی کردم ... من آنم که گناه کردم.
من آنم که به بدی همت گماشتم.
من آنم که در جهالت غوطه ور شدم.
من آنم که غفلت کردم.
من آنم که پیمان بستم و شکستم.
من آنم که بد عهدی کردم .....
و ... اکنون باز گشته ام.
باز آمده ام با کوله باری از گناه و اقرار به گناه.
پس تو در گذر ای خدای من!
ببخش ای آنکه گناه بندگان به او زیان نمی رساند.
ای آنکه از طاعت خلایق بی نیاز است و با یاری و پشتیبانی و رحمتش مردمان را به انجام کارها ی خوب توفیق می دهد.
معبود من!

اینک من پیش روی توام و در میان دست های تو.
آقای من!
بال گسترده و پر شکسته و خوار و دلتنگ و حقیر.
نه عذری دارم که بیاورم نه توانی که یاری بطلبم.
نه ریسمانی که بدان بیاویزم.
و نه دلیل و برهانی که بدان متوسل شوم.
چه می توانم بکنم؟ وقتی که این کوله بار زشتی و گناه با من است ؟!

انکار؟!
چگونه و از کجا ممکن است و چه نفعی دارد وقتی که همه ی اعضا و جوارحم به آنچه کرده ام گواهی می دهند؟
خدای من!
خواندمت پاسخم گفتی.
از تو خواستم عطایم کردی.
به سوی تو آمدم آغوش رحمت گشودی.
به تو تکیه کردم نجاتم دادی.
به تو پناه آوردم کفایتم کردی.
خدایا!
از خیمه گاه رحمتت بیرونمان مکن.

از آستان مهرت نومیدمان مساز.
آرزوها و انتظارهایمان را به حرمان مکشان.
از درگاه خویشت ما را مران.
ای خدای مهربان!
بر من روزی حلالت را وسعت ببخش.
و جسم و دینم را سلامت بدار.
و خوف و وحشتم را به آرامش و امنیت مبدل کن.
و از آتش جهنم رهایم ساز.
خدای من!
اگر آنچه از تو خواسته ام عنایتم فرمایی , محرومیت از غیر از آن زیان ندارد.
و اگر عطا نکنی هر چه عطا جز آن منفعت ندارد.

یا رب! یا رب! یا رب!
خدای من!
این منم و پستی و فرو مایگی ام.
و این تویی با بزرگی و کرامتت.
از من این می سزد و از تو آن

" چگونه ممکن است به ورطه ی نومیدی بیافتم در حالی که تو مهربان و صمیمی جویای حال منی."

خدای من!
تو چقدر با من مهربانی با این جهالت عظیمی که من بدان مبتلایم!
تو چقدر درگذرنده و بخشنده ای با این همه کار بد که من می کنم و این همه زشتی کردار که من دارم.

خدای من!
تو چقدر به من نزدیکی با این همه فاصله ای که من از تو گرفته ام.
تو که اینقدر دلسوز منی!

خدایا تو کی نبودی که بودنت دلیل بخواهد؟
تو کی غایب بوده ای که حضورت نشانه بخواهد؟
تو کی پنهان بوده ای که ظهورت محتاج آیه باشد؟

کور باد چشمی که تو را ناظر خویش نبیند.
کور باد نگاهی که دیده بانی نگاه تو را درنیابد.
بسته باد پنجره ای که رو به آفتاب ظهور تو گشوده نشود.
و زیانکار باد سودای بنده ای که از عشق تو نصیب ندارد.

خدای من!
مرا از سیطره ی ذلت بار نفس نجات ده و پیش ازآنکه خاک گور بر اندامم بنشیند از شک وشرک رهایی ام بخش.

خدای من!
چگونه نا امید باشم در حالی که تو امید منی!
چگونه سستی بگیرم ,چگونه خواری پذیرم که تو تکیه گاه منی!
ای آنکه با کمال زیبایی و نورانیت خویش چنان تجلی کرده ای که عظمتت بر تمامی ما سایه افکنده.

یا رب! یا رب! یا رب!



   Elizabeth ،   zItlKOSjUJiCKLzMnk91/07/20
Everyone would bfeneit from reading this post



   uawxajuwp ،   RFKwRFAON91/07/24
cu7rSN , [url=http://rclepwbjbgcv.com/]rclepwbjbgcv[/url], [link=http://akhjoiymzqbx.com/]akhjoiymzqbx[/link], http://aokldyoqpioq.com/



   Baba ،   nl28pwCMKNv94/03/27
Hi Gugu, yes there will be such opportunities. But the potoniiss are not yet advertised. We estimate that they will be advertised just before 2012 ends (towards the end of November). I hope you have signed up to receive notifications when we publish so that you would not miss this opportunity.If you haven't signed-up I encourage you to do so by entering your email address in the box that's written get an email every time we publish



   Baba ،   nl28pwCMKNv94/03/27
Hi Gugu, yes there will be such opportunities. But the potoniiss are not yet advertised. We estimate that they will be advertised just before 2012 ends (towards the end of November). I hope you have signed up to receive notifications when we publish so that you would not miss this opportunity.If you haven't signed-up I encourage you to do so by entering your email address in the box that's written get an email every time we publish



   Baba ،   nl28pwCMKNv94/03/27
Hi Gugu, yes there will be such opportunities. But the potoniiss are not yet advertised. We estimate that they will be advertised just before 2012 ends (towards the end of November). I hope you have signed up to receive notifications when we publish so that you would not miss this opportunity.If you haven't signed-up I encourage you to do so by entering your email address in the box that's written get an email every time we publish



   Aritonang ،   oOBwWsNG94/03/30
I would like to know if these opportunity coemmnce next year, will they cater for people who also have matric and call centre certificates; an again what is the minimum age criteria used in this programme?THANK YOU http://nralftg.com [url=http://tmvtws.com]tmvtws[/url] [link=http://muhxgyj.com]muhxgyj[/link]



   Aritonang ،   oOBwWsNG94/03/30
I would like to know if these opportunity coemmnce next year, will they cater for people who also have matric and call centre certificates; an again what is the minimum age criteria used in this programme?THANK YOU http://nralftg.com [url=http://tmvtws.com]tmvtws[/url] [link=http://muhxgyj.com]muhxgyj[/link]



   Aritonang ،   oOBwWsNG94/03/30
I would like to know if these opportunity coemmnce next year, will they cater for people who also have matric and call centre certificates; an again what is the minimum age criteria used in this programme?THANK YOU http://nralftg.com [url=http://tmvtws.com]tmvtws[/url] [link=http://muhxgyj.com]muhxgyj[/link]



   Mohammad ،   Tehran95/03/28
http://www.yazdanpanah.com/weblog/Detail.aspx?ID=35



   نجمه سجادی ،   تهران97/04/13
سلام وقت به خیر

من از سایت شما فایل پی دی اف رد پای امواج که مربوط به تاریخ توسعه کیش است را دانلود کردم اما فقط فصل سوم این طرح تحقیقاتی را شامل می شد
می خواستم ببینم امکان دریافت فایل به صورت کامل هست یا خیر
با تشکر



   نجمه سجادی ،   تهران97/04/13
سلام وقت به خیر

من از سایت شما فایل پی دی اف رد پای امواج که مربوط به تاریخ توسعه کیش است را دانلود کردم اما فقط فصل سوم این طرح تحقیقاتی را شامل می شد
می خواستم ببینم امکان دریافت فایل به صورت کامل هست یا خیر
با تشکر



   نجمه سجادی ،   تهران97/04/13
سلام وقت به خیر

من از سایت شما فایل پی دی اف رد پای امواج که مربوط به تاریخ توسعه کیش است را دانلود کردم اما فقط فصل سوم این طرح تحقیقاتی را شامل می شد
می خواستم ببینم امکان دریافت فایل به صورت کامل هست یا خیر
با تشکر



   نجمه سجادی ،   تهران97/04/13
سلام وقت به خیر

من از سایت شما فایل پی دی اف رد پای امواج که مربوط به تاریخ توسعه کیش است را دانلود کردم اما فقط فصل سوم این طرح تحقیقاتی را شامل می شد
می خواستم ببینم امکان دریافت فایل به صورت کامل هست یا خیر
با تشکر



   نجمه سجادی ،   تهران97/04/13
سلام وقت به خیر

من از سایت شما فایل پی دی اف رد پای امواج که مربوط به تاریخ توسعه کیش است را دانلود کردم اما فقط فصل سوم این طرح تحقیقاتی را شامل می شد
می خواستم ببینم امکان دریافت فایل به صورت کامل هست یا خیر
با تشکر



   محمد داوود شکفتی ،   مشهد97/08/23
با سلام

آقای یزدان پناه امیدوارم خوب باشید

من از سال ۱۳۷۲ کیش زندگی میکردیم تا مدت ۱۵ سال خاطرات خیلی خوبی دارم از کیش

از سوارکاری و.... خیلی اتفاقی وبلاگ شما را مشاهده کردم امیدوارم همیشه شاد و سر بلند باشید

به امید دیدار



   محمد داوود شکفتی ،   مشهد97/08/23
با سلام

آقای یزدان پناه امیدوارم خوب باشید

من از سال ۱۳۷۲ کیش زندگی میکردیم تا مدت ۱۵ سال خاطرات خیلی خوبی دارم از کیش

از سوارکاری و.... خیلی اتفاقی وبلاگ شما را مشاهده کردم امیدوارم همیشه شاد و سر بلند باشید

به امید دیدار



 
ثبت نظر
نام :
شهر :
ایمیل :
 
کد امنیتی :
تایپ کد امنیتی :  
 
 
وبلاگ  |  زندگینامه  |  پیشینه کاری   |  پروژه کیش   |  دیدگاهها   |  فعالیتهای فرهنگی اجتماعی   وب سایت   لینک ها
© 2009 YazdanPanah.com       Hosted by CyberPersia.com